Jak napisać CV? Praktyczny poradnik

Wiele osób popełnia błędy, pisząc curriculum vitae. Często są one dyskwalifikujące w oczach rekruterów. Dlatego warto sprawdzić nie tylko, jakie sekcje informacji zawrzeć w dokumencie, ale też, jak je przedstawiać. Zobacz, jak napisać dobre CV, by ukazać się w pozytywnym świetle, a jednocześnie nie zrazić przedsiębiorcy.

Układ to nie wszystko

Nie wystarczy wiedzieć, jakie nagłówki stworzyć w dokumencie, by dobrze się prezentował. Jest on wizytówką kandydata, buduje jego obraz, wywiera w oczach pracodawcy pierwsze wrażenie, od którego zależy, czy ten zechce poznać bliżej daną osobę w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Istotne więc, by CV było atrakcyjne, czytelne, ale przede wszystkim merytoryczne i zwięzłe. Puste rubryki odstraszają brakiem doświadczenia, ale nadmiar treści zniechęca do czytania. Regułą jest zachowanie złotego środka.

I – tylko prawdziwe informacje

Pierwsza wskazówka dotyczy pisania prawdy. Są kandydaci, którzy chcąc zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacji, rozbudowują życiorys o informacje odbiegające od rzeczywistości. Najczęściej jest to dodawanie do sekcji doświadczenia zawodowego obowiązków, którymi tak naprawdę dana osoba nie zajmowała się w poprzedniej pracy.

Nie należy tak robić. Przede wszystkim jest to posunięcie niezgodne z prawem. Nie tylko to powinno zniechęcić do oszukiwania. Metoda taka ma przysłowiowe krótkie nogi. Pracodawca szybko zweryfikuje realną wiedzę i umiejętności. Niemal zawsze pierwsza umowa ma charakter próbny, dlatego, nawet jeśli uda się otrzymać posadę na podstawie fałszywych informacji, nie znaczy to, że się ją utrzyma.

II – operowanie konkretami

Wiele osób ma tendencję do stosowania rozbudowanych zdań. Tymczasem, jedna z kluczowych podpowiedzi dotyczących tego, jak napisać CV, brzmi – operowanie konkretami! Należy pisać zwięźle. Rekruter chce zobaczyć wiedzę, umiejętności i dotychczasowe doświadczenie zawodowe, a nie czytać wypracowanie.

Atrakcyjny życiorys powinien być kierunkowy, czyli zawierać informacje ważne z punktu widzenia stanowiska. Jeśli zatrudniony zmienia pracę np. w obrębie w tej samej branży, nowego pracodawcę zainteresuje, jakich konkretnych rzeczy nauczył się w dotychczasowej firmie i co pozytywnego wniesie do jego organizacji. Informacje o zajęciach dorywczych w czasie szkoły (np. roznoszenie ulotek) są zbędne.

III – fotografia dobrą praktyką

Dodanie zdjęcia nie jest obowiązkiem, ale jest dobrą praktyką, którą doceniają rekruterzy. Odpowiednia fotografia przedstawi kandydata w dobrym świetle. Nie może to być jednak zdjęcie prywatne, w nieschludnym stroju czy kadr z wakacji. Warto wykonać profesjonalną, tzw. biznesową sesję ze specjalistą. Zdjęcie pokaże, że nie masz nic do ukrycia.

Dbaj o wizerunek z fachowcem!

Dobrze jest skorzystać z konsultacji w firmie oferującej przygotowanie do rekrutacji. Fachowiec doradzi, jak napisać CV, jak ubrać się na rozmowę, jakie zalety wskazać, a które wady sprytnie zamaskować. To pozwoli osiągnąć sukces!

Napisany przez Redaktor